Determinan yang Mempengaruhi Pembelian Online di Kalangan Mahasiswa

  • Rachmad Sholeh Universitas Mayjend Sungkono Mojokerto
  • Zenita Afifah Fitriani Universitas Mayjend Sungkono Mojokerto
  • Sugeng Eko Yuli Waluyo Universitas Mayjend Sungkono Mojokerto
  • Mohamad Johan Effendi Universitas Mayjend Sungkono Mojokerto
  • Elly Joenarni Universitas Mayjend Sungkono Mojokerto
  • Adil Abdillah Universitas Mayjend Sungkono Mojokerto

Abstract

This study takes the topic effect of commitment, empathy, and trust on online purchasing decisions in the study of Mayjend Sungkono University Mojokerto Students. The sample in this study was 170 people. The research sample method is non-probability sampling with purposive sampling. Data were collected using the questionnaire method, namely by providing a list of questions or questionnaires directly to the respondents.  Based on the results of multiple regression analysis, it can be concluded that all variables of commitment to empathy and trust together have a positive and significant influence on purchasing decisions on online products among Mayjend Sungkono University Mojokerto students.


Keywords: Commitment, Empathy, and Trust on Online Purchasing Decisions


 

References

Amelia, W. R., dan D. D. Damrus. 2021. Penerapan Pemasaran Relasional Dalam Pembelian Secara Online Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Mahasiswa Program Studi Manajemen Universitas Medan Area. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen 5 (1).
Ellena, F., dan S. T. Rahardjo. 2011. Analisis Pengaruh Kepercayaan, Komitmen, Komunikasi, dan Penanganan Keluhan Terhadap Loyalitas Nasabah (Studi Pada Nasabah PT. BRI (Persero) Tbk. Cabang Pemalang).
Fazri, M., dan S. Susiani. 2021. Kualitas Pelayanan Publik pada Kantor Desa Pamarangan Kkiwa Kecamatan Tanjung Kabupaten Tabalong. JAPB 4 (2): 1348–1360.
Kosasih, M. P. P. 2016. Keandalan, Daya Tanggap dan Empati Pengaruhnya terhadap Keputusan Pembelian di Princess Cosmetic. Journal Manajemen dan Start-Up Bisnis 1 (2).
Kotler, P. 2005. Manajemen Pemasaran. Jilid 1. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.
Kotler, P., dan K. L. Keller. 2014. Manajemen Pemasaran. 12 ed. Jakarta: Indeks-Prentice Hall.
Miklos. 2002. Mengenal E-Commerce. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Nurhalizah, S. 2021. Pengaruh Kepercayaan Dan Komitmen Pelanggan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pada UD. Pelangi Parfum Binjai. Kumpulan Karya Ilmiah Mahasiswa Fakultas Sosial Sains 1 (01).
Pasi, L. N. K., dan B. Sudaryanto. 2021. Analisis Pengaruh Online Customer Reviews dan Kualitas Pelayanan terhadap Keputusan Pembelian dengan Kepercayaan sebagai Variabel Intervening (Studi pada Konsumen Shopee di Kota Semarang). Diponegoro Journal of Management 10 (4).
Priansa, D. J. 2017. Komunikasi Pemasaran Terpadu Pada Era Media Sosial.
Rifa’i, M., W. Yati, dan R. A. D. Susanti. 2020. Pengaruh Komitmen dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Konsumen Melalui Kepercayaan dalam Menggunakan Produk Jasa Titip Toko Online. Referensi: Jurnal Ilmu Manajemen dan Akuntansi 8 (1): 61–72.
Septiani, R., P. W. Handayani, dan F. Azzahro. 2017. Factors that Affecting Behavioral Intention in Online Transportation Service: Case Study of GO-JEK. Procedia Computer Science 124: 504–512.
Tjia, H. S., S. Suharno, dan M. A. Kadafi. 2018. Pengaruh Harga Kualitas Produk dan Distribusi terhadap Keputusan Pembelian. KINERJA 14 (2): 92–97.
Tjiptono, F. 2020. Strategi Pemasaran: Prinsip & Penerapan.
Wang, Y.-H., S.-T. Chen, dan N.-N. Chen. 2016. An empirical study of the effect of green marketing on purchase intention-evidence from green restaurant. Advances in Management and Applied Economics 6 (4): 1.
Zeithaml, V. A., A. Parasuraman, L. L. Berry, dan L. L. Berry. 1990. Delivering Quality Service: Balancing Customer Perceptions and Expectations. Simon and Schuster.
Published
2022-04-30
How to Cite
SHOLEH, Rachmad et al. Determinan yang Mempengaruhi Pembelian Online di Kalangan Mahasiswa. Jurnal Ekonomi Akuntansi dan Manajemen, [S.l.], v. 21, n. 1, p. 75-87, apr. 2022. ISSN 2459-9816. Available at: <https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JEAM/article/view/31183>. Date accessed: 26 sep. 2022. doi: https://doi.org/10.19184/jeam.v21i1.31183.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.