THE STUDENTS' RESPONSES: IMPLEMENTATION OF AN ELECTRONIC MODULE ON THE CLASSIFICATION OF LIVING THINGS INTEGRATED WITH SIDOARJO LOCAL WISDOM
Abstract
Positive learning response is an important element of learning activities. Learning response to learning can attract students' attention in learning activities carried out. The purpose of this study was to analyze student responses after using an electronic module on the classification of living things integrated with Sidoarjo local wisdom. This research method is a quantitative research method using instruments in the form of questionnaires given to students. Based on the research that has been done, it shows that student responses when using the electronic module of living creature classification material integrated with Sidoarjo local wisdom obtained a good response with a percentage of 45.85%. Further research is expected to improve and develop 4 aspects of electronic modules based on local wisdom of other science materials, namely presentation of material, language, usefulness and graphics in order to get student response criteria at least in the good category.
Downloads
References
Ahmad, M., Nasution, D. P., & Harahap, T. (2020). Respon Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Menengah Pertama Dengan Pendekatan Openended. Jurnal Education and development, 8(2), 320–327.
Ambe, B. A., Agbor, C. E., Amalu, M. N., Ngban, A. N., Bekomson, A. N., Etan, M. O., … Ogunjimi, J. O. (2024). Electronic media learning technologies and environmental education pedagogy in tertiary institutions in Nigeria. Social Sciences & Humanities Open, 9, 100760. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100760
Amril, K. J., & Thahar, H. E. (2022). Pengembangan Modul Elektronik Menulis Teks Cerpen Berbasis Project Based Learning bagi Siswa Kelas XI SMA. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(3), 715–730. https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i3.489
Anjasti, A. D., Alawiyah, N., & Sari, W. K. (2024). Pengembangan Modul Digital Bermuatan Cerita Pendek Berbasis Kearifan Lokal Pada Materi Pokok Asam Basa. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 14(1), 37–47. https://doi.org/10.24929/lensa.v14i1.356
Dewanti, D. E. P., Setyowati, D., & Nurcahyo, M. A. (2023). Modul Ajar berbasis Kearifan Lokal Tema 4 Berbagai Pekerjaan Kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(2), 251–264. https://doi.org/10.60132/jip.v1i2.51
Dewi, N. K. A. M. A., & Suniasih, N. W. (2023). E-Modul Ajar Kurikulum Merdeka Belajar Berbasis Kearifan Lokal Bali Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV. MIMBAR PGSD Undiksha, 11(1), 91–99. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v11i1.58348
Fauziah, Z., Susanti, D., & Sari, L. (2023). Validitas E-Modul Pembelajaran Berbasis Proyek pada Materi Perubahan Lingkungan Untuk SMA/MA. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 21197–21201.
Fitriani, F., & Indriaturrahmi, I. (2020). Pengembangan e-modul sebagai Sumber Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X MAN 1 Lombok Tengah. Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: e-Saintika, 4(1), 16. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v4i1.165
Fujiarti, A., Meilania, D. K., Angraeni, M., & Umah, R. N. (2024). Literatur Review: Pengaruh Penggunaan E-Modul Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Jendela Pendidikan, 4(1), 83–89.
Gola, N., Subiki, & Nuraini, L. (2022). Profil Respon Siswa Penggunaan E-Modul Fisika Berbasis Android (Andromo). Jurnal Pembelajaran Fisika, 11(2), 53–58.
Gufran, & Mataya, I. (2020). Pemanfaatan E-Modul Berbasis Smartphone Sebagai Media Literasi Masyakarat. Jurnal dan Pendidikan Ilmu Sosial, 4(2), 10–15.
Hasanah, M., Supeno, S., & Wahyuni, D. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Flip Pdf Professional untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa pada Pembelajaran IPA. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 44–58. https://doi.org/10.21093/twt.v10i1.5424
Hendri, S., Handika, R., Kenedi, A. K., & Ramadhani, D. (2021). Pengembangan Modul Digital Pembelajaran Matematika Berbasis Science, Technology, Enginiring, Mathematic untuk Calon Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2395–2403. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1172
Holisoh, A., Setiani, H., Firdaus, H., Nulhakim, L., & Ruhiat, Y. (2023). Analysis of the Need for Canva-Based Electronic Modules to Improve Vocational Learning Outcomes. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(9), 6772–6779. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i9.4514
Irmawati, I., Baktiar, M., & Hutapea, B. (2023). Pemanfaatan E-Modul Bahan Ajar Berbasis Aplikasi Canva pada Prodi Pendidikan Matematika dalam Proses Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 3(01), 145–152. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.2738
Jabnabillah, F., & Reza, W. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Geogebra Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika. Pi: Mathematics Education Journal, 5(2), 94–100. https://doi.org/10.21067/pmej.v5i2.7468
Kabir, R., & Rahman, I. (2016). The Value and Effectiveness of Feedback in Improving Students’ Learning and Professionalizing Teaching in Higher Education. Journal of Education and Practice, 7(16), 38–41.
Kumalasari, N., Fathurohman, I., & Fakhriyah, F. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Kearifan Lokal Daerah Grobogan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy, 10(2), 554. https://doi.org/10.33394/jp.v10i2.7190
Kurniawan, M. A. F., Yunianta, T. N. H., & Kriswandani, K. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Flip PDF dan Canva pada Materi Transformasi Geometri. Euler : Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Teknologi, 11(1), 166–181. https://doi.org/10.34312/euler.v11i1.20222
Kusmaryono, H., & Setiawati, R. (2013). Penerapan Inquiry Based Learning Untuk Mengetahui Respon Belajar Siswa Pada Materi Konsep Dan Pengelolaan Koperasi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, VIII(2), 133–145.
Mohamad, N., & Mohamad, M. (2017). Pembangunan Modul Interatif (I_Modul) Berdasarkan Rekabentuk Instruksi Bagi Kursus BaikpulihDan Senggaraan Komputer Di Kolej Komuniti Jasin. Online Journal for TVET Practitioners, 2(1).
Mulyono, D., Charli, L., Fiani, A., Raflesia, C., & Hidayati, A. N. (2022). Sosialisasi E-Modul Interaktif pada Guru SD Negeri 20 Lubuklinggau. YLIP (yayasan Linggau Inda Pena) South Sumatera, Indonesia, 2(1), 1–7.
Nazara, A. W., Halang, B., & Rezeki, A. (2022). Respon Siswa Terhadap Modul Elektronik Subkonsep Sistem Peredaran Darah Manusia Berbasis Problem Based Learning. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 6(2), 3804–3811. https://doi.org/10.58258/jisip.v6i2.2978
Novaliendry, D., Darmi, R., Hendriyani, Y., Nor, M., & Azman, A. (2020). Smart Learning Media Based on Android Technology. International Journal of Innovation, 12(11), 715–735.
Octalia, R. P., Rizal, N., & Ardiansyah, H. S. A. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Berbasis Game Challenges Untuk Meningkatkan Computational Thinking Dalam Pembelajaran Mandiri Sebagai Upaya Mewujudkan Merdeka Belajar. Kumpulan Karya Tulis Ilmiah Tingkat Nasional 2021: Institut Teknologi Telkom Surabaya.
Pintrich, P. R. (2003). A Motivational Science Perspective on the Role of Student Motivation in Learning and Teaching Contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667–686. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.4.667
Qotimah, I., & Mulyadi, D. (2021). Kriteria Pengembangan E-Modul Interaktif dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 4(2), 125–131.
Rahmadani, H. (2020). Profil Keterampilan Literasi Digital: Penelitian Survey di SMA IT Al Bayyinah Pekanbaru. Instructional Development Journal, 3(2), 96. https://doi.org/10.24014/idj.v3i2.11306
Ramadhina, S. R., & Pranata, K. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Aplikasi Flipbook di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7265–7274. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3470
Roemintoyo, R., & Budiarto, M. K. (2021). Flipbook as Innovation of Digital Learning Media: Preparing Education for Facing and Facilitating 21st Century Learning. Journal of Education Technology, 5(1), 8. https://doi.org/10.23887/jet.v5i1.32362
Rukiyah, R., Suningsih, T., Rantina, M., Rahmayanti, E., & Aurel Saptaria, M. (2023). Pengembangan E-Modul berbasis Problem Solving Materi Perawatan Batita pada Layanan Taman Penitipan Anak. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 718–731. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.370
Sahara, Y. K., & Thohir, M. A. (2022). Analisis Sikap Siswa Saat Pembelajaran Menggunakan Media Digital Pada Masa Pandemi Covid-19. Anterior Jurnal, 21(3), 62–67. https://doi.org/10.33084/anterior.v21i3.3540
Salfia, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis E-Modul Interaktif Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Integral SMA Kelas XII. Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, 1(1), 12–18. https://doi.org/10.56495/jrip.v1i1.62
Setiyawan, A., Firdaus, D. Y., Apristia, L. D., Faksi, S., Iman, M. S. N., Abrori, F. M., & Bautista, G. (2024). Electronic Learning Media E-Module Open Source-Based on Planetary Type Starter System for Vocational Students. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 9(1), 1–10. https://doi.org/10.21831/elinvo.v9i1.66448
Shofiyah, N., Hasanah, F. N., & Miluningtias, S. (2020). Workshop untuk Pembuatan Bahan Ajar Ilmu Pengetahuan Alam Berbasis Kearifan Lokal Sidoarjo. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 5(2), 453–460. https://doi.org/10.21067/jpm.v5i2.4416
Suhara, Y. I., Siska, N. D., Fadilah, A. F., & Supriyadi, M. A. (2022). Analisis Perbandingan Modul Elektronik dengan Modul Cetak pada Pembelajaran IPS untuk Melihat Indikator Karakter Peduli Lingkungan. Journal of Basic Education Research, 3(3), 69–75. https://doi.org/10.37251/jber.v3i3.269
Swarat, S., Ortony, A., & Revelle, W. (2012). Activity matters: Understanding student interest in school science. Journal of Research in Science Teaching, 49(4), 515–537. https://doi.org/10.1002/tea.21010
Syarah Syahiddah, D., Dwi Aristya Putra, P., & Supriadi, B. (2021). Pengembangan E-Modul Fisika Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) pada Materi Bunyi di SMA/MA. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika (JLPF), 2(1), 1–8. https://doi.org/10.30872/jlpf.v2i1.438
Thuneberg, H. M., Salmi, H. S., & Bogner, F. X. (2018). How creativity, autonomy and visual reasoning contribute to cognitive learning in a STEAM hands-on inquiry-based math module. Thinking Skills and Creativity, 29, 153–160. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.07.003
Zulkhi, M. D., Rusdyanti, & Astari, A. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Kearifan Lokal Balumbo Biduk Sarolangun Menggunakan Aplikasi 3D Pagelip Profesional Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(3), 866–873.