PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DENGAN TEAMS GAMES TOURNAMENTS (TGT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR

  • Rahayuningsih Ningsih SMPN 3 Jember

Abstract

Penelitian tindakan kelas dengan judul Pembelajaran Kontekstual dengan Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar telah dilakukan pada bulan Agustus – Oktober 2017. Subjek penelitian siswa  kelas IXA SMPN 3 Jember.Tujuan penelitian untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan pembelajaran kontekstual dengan metode belajar kooperatif TGT dapat meningkatkan hasil  belajar siswa. Data hasil belajar meningkat dari dari siklus I (75%) ke siklus II (100%). Data hasil belajar berdasarkan sub ranah kognitif (C1, C2, C3, C4, C5) meningkat dari siklus I ke siklus II


Guru diharapkan menerapkan pembelajaran ini karena membantu siswa membangun kebiasaan berpikir positif dan memotivasi siswa lebih giat belajar.


 


Kata kunci: Pembelajaran kontekstual, TGT, hasil belajar


Classroom action research with the title of Contextual Learning  using Teams Games Tournament (TGT) Cooperative Learning  to Enhance Result have been conducted in Agustus – Oktober 2017. The source of data in this research were students of class IXA State Junior High School 3 Jember. The result of the research shows that the students’ result increased. Increased result observation  the first cycle (75%) to the second cycle (100%). Increased result oof learning observation base on domain of cognitive from the first cycle (C1, C2, C3, C4, C5) to the second cycle. Teachers should implement this kind of teaching and learning activities because to help students build more positive thinking and motivate them to be more actively involved in the Science subject teaching and learning process


 


Key word: Contextual learning, TGT, result of learning

Published
2020-12-28
How to Cite
NINGSIH, Rahayuningsih. PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DENGAN TEAMS GAMES TOURNAMENTS (TGT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR. JURNAL PEMBELAJARAN FISIKA, [S.l.], v. 9, n. 4, p. 169-175, dec. 2020. ISSN 2721-1959. Available at: <https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPF/article/view/19551>. Date accessed: 28 may 2024. doi: https://doi.org/10.19184/jpf.v9i4.19551.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.