Fostering Students' Interest In Learning History Through Agus Salim's Struggle Values During The National Movement
Abstract
Learning history in the 21st century always experiences various obstacles, one of these obstacles is the lack of interest in learning of students. This problem has become a common problem in history education. For this reason, history teachers must be more professional in teaching history. National hero figures can be used as figures to motivate students. By emulating the attitudes and characteristics of the heroes, it will be useful to shape character and can increase learning motivation. One example of a hero during the struggle for the national movement was K.H. Agus Salim, there are many values and characteristics of his struggle that can be utilized in learning history. Values and characteristics that can be imitated and used as exemplary students are the values of nationalism, and willingness to sacrifice for the nation. This article was written with the aim of cultivating students' interest in learning history through the values of the struggle of K.H. Agus Salim in the period of the national movement. This research method uses qualitative research methods with descriptive research forms and research libraries.
References
Arnawati, M., Purnomo, B., & Wahyuni, A. (2020). Nilai-Nilai Karakter Perjuangan Kh Agus Salim Sebagai Sumber Belajar Sejarah Siswa Kelas Xi Sma (Doctoral Dissertation, Universitas Jambi).
Chaerulsyah, E. M. (2014). Persepsi siswa tentang keteladanan pahlawan nasional untuk meningkatkan semangat kebangsaan. Indonesian Journal of History Education, 3(1).
Farhat, P. N. F. A. (2020). Memperkenalkan Sejarah Pahlawan Nasional KH Agus Salim bagi Peserta Didik MI/SD di Indonesia. As-Sibyan, 3(1), 18-33.
Triyanto, J. R. (2024). Tradisi petik tebu manten sebagai sumber belajar sejarah lokal di Sekolah Menengah Atas. AGASTYA: JURNAL SEJARAH DAN PEMBELAJARANNYA, 14(2), 137-150.
Kurniawan, K. Museum Perjuangan Rakyat Jambi Sebagai Sumber Belajar Sejarah Pergerakan Nasional Di SMA. Jurnal Museum Perjuangan Rakyat Jambi Sebagai Sumber Belajar Sejarah Pergerakan Nasional Di SMA.
Lamato, S. A. (2016). Penanaman Kesadaran Sejarah dan Sikap Nasionalisme dalam Pembelajaran Sejarah Di SMA Negeri 2 Banggai. Istoria: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 12(2).
Mukayat, M. (1985). Haji Agus Salim: karya dan pengabdiannya. Direktorat Sejarah dan Nilai Tradisional.
Pertiwi, E. Y. R. (2018). Upaya Meningkatkan Kesadaran Sejarah Nasional Dalam Era Globalisasi: Sejarah, Kesadaran, Era Globalisasi. Civic Edu: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 2(1), 1-10.
Rhohana, S., Pelu, M., & Yunianto, T. (2020). Kajian Nilai-Nilai Perjuangan Sultan Agung sebagai Penguatan Karakter dalam Pembelajaran Sejarah di SMA. Jurnal Candi, 20(2), 130-144.
Santosa, Y. B. P. (2020). Sikap Dan Strategi Kh Agus Salim Terhadap Ideologi Komunisme Di Dalam Tubuh Sarekat Islam 1915-1926. Tsaqofah, 18(02), 117-128.
Sermal, S., & Rahma, E. F. (2021). Perjuangan Haji Agus Salim pada Masa Pergerakan Nasional (1915-1945 M). Tarikhuna: Journal of History and History Education, 3(1), 53-62.
Tuahunse, T. (2009). Hubungan antara pemahaman sejarah pergerakan nasional Indonesia dengan sikap terhadap bela negara. Jurnal Kependidikan, 39(1).
Yusanto, Y. (2020). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. Journal of scientific communication (jsc), 1(1).