The Implementation of Merdeka Curriculum on Historical Subject at SMA Negeri 3 Jember
Abstract
The occurrence of learning loss during the Covid-19 pandemic resulted in decreasing students' knowledge & skill. In order to overcome the learning loss, the Ministry of Education and Culture issued a new breakthrough namely the merdeka Curriculum. The research's aim is to examine in depth (1) availability of facilities, infrastructure & human resources; (2) The implementation of Process and assessment standards of merdeka. The research method used is qualitative. Data collection techniques used are; observation, interview, and documentation. Data analysis consists of 3 stages: Data reduction, Data display and Conclusion & verification. The results of this research ; (1) The facilities are good & complete. The infrastructure has good condition, but it's not complete; (2) It has quality human resources;(3) The process standards are in accordance with planning, implementation, and assessment. The planning has not been changed while the implementation & assessment are different from the planning used. The assessment standards are carried out fairly, objectively and educatively. The assessment used is formative assessment.
Keywords: Independent curriculum, History Lesson, Facilities & Infrastructure, Process Standards, Assessment Standards
References
Arifa.F,.N. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka dan Tantangannya. Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual dan Strategis Vol 14. No 9.
Arifin, dkk. (2021). Kebijakan Merdeka Belajar dan Implikasinya terhadap Pengembangan Desain Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Vol. 7 No. 1.
Darman. R,.A. (2021). Telaah Kurikulum. Jakarta: Guepedia
Detik. (2022). Sekolah punya 3 Opsi, Kemendikbud:kurikulum merdeka tidak boleh dipaksakan. Di akses pada 13 Agustus 2022. https://www.detik.com/edu/sekolah/d-6205970/sekolah-punya-3-opsi-kemdikbud-kurikulum-merdeka-tidak-boleh-dipaksakan
Fikri, Et al., (2021). Keterampilan Guru Dalam Membimbing Diskusi Pada Pembelajaran Abad 21. Tanjak: Journal of Education and Teaching. Vol:2 No 1.
Girsang, Et al. (2022). Konsep Inovasi Pendidikan. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.
Jayanti. M. (2021). The Principal’s Leadership in Shaping the Character of Indonesia’s Golden Generation: A Literature Review. Magister of Educational Administration, Universitas Lampung.
Jawa Pos Radar Solo. 2022. SMP di Sragen belum siap dengan penerapan kurikulum merdeka belajar. Di akses pada 11 agustus 2022. https://radarsolo.jawapos.com/daerah/sragen/13/07/2022/68-smp-di-sragen-belum-siap-dengan-penerapan-kurikulum-merdeka-belajar/
Jojor.A & Sihotang.A. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka dalam Mengatasi Learning Loss di Masa Pandemi Covid-19 (Analisis Studi Kasus Kebijakan Pendidikan). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 4 Nomor 4
Kemendikbudristek. (2020). surat edaran No. XXXX/B1.B5/GT.01.03/20. Persiapan Satuan Pendidikan Yang Mendaftar Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Kemendikbud. (2022). kurikulum Merdeka sebagai opsi satuan Pendidikan dalam rangka pemulihan pembelajaran tahun 2022 s.d. 2024. Diakses pada 11 agustus 2022. https://kurikulum.gtk.kemdikbud.go.id/detail-ikm/
Kemendikbud. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Hadirkan Pengalaman Belajar Terbaik Siswa di Jember. Diakses pada 12 Februari 2023. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2022/07/implementasi-kurikulum-merdeka-hadirkan-pengalaman-belajar-terbaik-siswa-di-jember
Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum dan Asesmen Pendidikan. (2022) . Kebijakan Kurikulum. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum & Asesmen Pendidikan Kemdikbud, Riset dan Teknologi. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen, Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum & Asesmen Pendidikan Kemdikbud, Riset dan Teknologi No 044/H/KR/2022. Tentang Satuan Pendidikan Pelaksana Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Tahun Ajaran 2022/2023. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Manalu et al. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran kurikulum merdeka belajar. Vol 1 No 1.
Morison. (2019). Riset Kualitatif. Jakarta: Prenadamedia Grup.
Mulyasa. (2018). Implementasi kurikulum 2013 revisi. Jakarta: Bumi Aksara.
Prayogi & Estetika. (2019). Kecakapan Abad 21: Kompetensi Digital Pendidik Masa Depan. Jurnal Manajemen Pendidikan - Vol. 14, No. 2 : Sekolah Pascasarjana, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Ramadhani dkk. (2020). Metode dan Teknik pembelajaran Inovatif. Medan:Yayasan Kita Menulis.
Republik Indonesia. (2022). Permendikbudristek Nomor 7 Tahun 2022. Standar Isi Pendidikan Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. Jakarta: Menteri pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia.
Republik Indonesia. (2022). Permendikbudristek Nomor 16 Tahun 2022 tentang Standar Proses Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. Jakarta: Menteri pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia.
Republik Indonesia. (2022). Permendikbudristek Nomor 21 Tahun 2022 tentang Standar Penilaian Pendidikan Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. Jakarta: Menteri pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia.
Republik Indonesia. (2022). Permendikbudristek No 32 tahun 2022 tentang Standar teknis pelayanan. Jakarta: Menteri pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia.
Republik Indonesia. (2022). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No 4 Tahun 2022 tentang Perubahan atas peraturan pemerintah no 57 tahun 2021 Tentang standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Departemen pendidikan.
Republik Indonesia. (2007). Permendiknas No 24 Tahun 2007 tentang Standar sarana dan prasarana. Jakarta: Departemen pendidikan.
Saleh,M. (2020). Merdeka Belajar di Tengah Pandemi Covid-19. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar FIP UNG.
Sherly, et al. (2020). Merdeka Belajar: Kajian Literatur. FKIP Universitas Muhammadiyah Banjarmasin.
Sibagariang, Sihotang, Murniarti. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan Merdeka Belajar Di Indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan Vol. 14, No. 2.
Suparman.T. (2020) .Kurikulum dan pembelajaran. Purwodadi: CV. Sarnu Untung.
Sutanto,P. (2020). Buku Saku Merdeka Belajar: Prinsip dan Implementasi pada jenjang pendidikan SMA. Jakarta: Direktorat SMA-Kementerian pendidikan dan Kebudayaan.
Umamah.dkk. (2020). Need Assessment and Performance Analysis on Innovative, Adaptive, and Responsive Curriculum Development Geared to Life Skills. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science.
Umrati & Wijaya. (2020). Analisis data kualitatif ;Teori konsep dalam penelitian pendidikan.Makassar