Tinjauan Literatur Sistematis Identifikasi Risiko dalam Pembangunan Proyek Stadion

Literature Review Systematic Risk Identification in Sstadium Project Development

  • Ulfa Soraya Universitas Mercu Buana
  • Adi Nuranto Universitas Mercu Buana
  • Peto Syamsul Alam Universitas Mercu Buana
  • Humiras Hadi Purba Universitas Mercu Buana
  • Budi Susetyo Universitas Mercu Buana

Abstract

The stadium is one of the facilities and infrastructure for carrying out sports activities. The purpose of this study was to determine some of the risk factors for stadium construction. In this study the risk factors are divided into four, namely client responsibility, contractor responsibility, joint responsibility, and responsibility has not been decided, in this case, the author will analyze the risks inherent in the construction of the stadium, the methods to be used in conducting a literature review of the risks involved. never been studied in a previous study. The results obtained in this study are to ensure the safety and risks for the safe operation, maintenance, development, and repair of the stadium. Existing risk factors must be minimized to prevent cost overruns and delay in the completion of the stadium construction.


ABSTRAK


Stadion merupakan salah satu sarana dan prasarana untuk melakukan kegiatan keolahragaan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui beberapa faktor risiko dari pembangunan stadion. Dalam kajian ini faktor risiko terbagi menjadi empat yaitu tanggung jawab klien, tanggung jawab kontraktor, tanggung jawab  bersama dan tanggung jawab belum diputuskan, dalam hal ini penulis akan menganalisa risiko yang melekat pada pembangunan stadion, metode yang akan digunakan dalam melakukan tinjauan pustaka terhadap risiko yang pernah diteliti pada kajian sebelumnua. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini untuk memastikan keselamatan dan risiko untuk pengoperasian, pemeliharaan, pengembangan dan perbaikan yang aman pada stadion. Faktor-faktor risiko yang ada harus dapat diminimalisir untuk mencegah pembengkakan biaya dan mundurnya waktu penyelesaian pembangunan stadion.

Author Biographies

Ulfa Soraya, Universitas Mercu Buana

Department of Civil Engineering
Universitas Mercu Buana
Jl. Meruya Selatan No. 1 Kembangan
Jakarta

Corresponding Author: ulfasoraya10@gmail.com

Adi Nuranto, Universitas Mercu Buana

Department of Civil Engineering
Universitas Mercu Buana
Jl. Meruya Selatan No. 1 Kembangan
Jakarta

Peto Syamsul Alam, Universitas Mercu Buana

Department of Civil Engineering
Universitas Mercu Buana
Jl. Meruya Selatan No. 1 Kembangan
Jakarta

Humiras Hadi Purba, Universitas Mercu Buana

Department of Industrial Engineering
Universitas Mercu Buana
Jl. Meruya Selatan No. 1 Kembangan
Jakarta

Budi Susetyo, Universitas Mercu Buana

Department of Civil Engineering
Universitas Mercu Buana
Jl. Meruya Selatan No. 1 Kembangan
Jakarta

Published
2022-02-08
How to Cite
SORAYA, Ulfa et al. Tinjauan Literatur Sistematis Identifikasi Risiko dalam Pembangunan Proyek Stadion. Jurnal Rekayasa Sipil dan Lingkungan, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 67-80, feb. 2022. ISSN 2548-9518. Available at: <https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JRSL/article/view/24281>. Date accessed: 02 may 2024. doi: https://doi.org/10.19184/jrsl.v5i1.24281.