Assessment Green Building Pada Gedung Kuliah Fakultas Kedokteran Universitas Jember Menggunakan Perangkat Penilaian Greenship Untuk Bangunan Baru Versi 1.2

Assessment Green Building in Faculty of Medicine Building at The University of Jember Using Assessment Development for New Building Version 1.2

  • Haribaan Ari Purnawirawan Universitas Jember
  • Anik Ratnaningsih Universitas Jember
  • Januar Ferry Irawan Universitas Jember

Abstract

The problem of global warming and the damage to the ozone layer is very worrying, especially in buildings that function as places of academic activity, buildings that support academic activities should have standards to support the reduction of global warming, environmentally friendly, safe for their users and ensure comfort for building users.  The Medical Faculty lecture building is a building that serves as a place for lectures, seminars, and academic offices, and all academic support activities must immediately carry out a green building assessment to determine the rank of the green building obtained.  This study was conducted to determine the assessment in every detail of the categories that have been set by the GBCI (Green Building Council Indonesia. The method used in this study is to conduct interviews with the building management and to measure the temperature, noise, light intensity, and humidity of the room. The values obtained in each category will be calculated using the Matlab application with the Fuzzy Logic method. In this study, the building of the Medicine Faculty of the University of Jember received a silver rating with 51.9 points.


ABSTRAK


Permasalahan tentang pemanasan global dan kerusakan lapisan ozon sudah sangat menghawatirkan, terutama pada bangunan yang berfungsi sebagai tempat aktivitas akademik, seharusnya gedung penunjang aktivitas akademik sudah memiliki standar untuk mendukung dalam pengurangan pemanasan global, ramah lingkungan, aman bagi penggunanya serta menjamin kenyamanan bagi pengguna gedung. Gedung kuliah Fakultas Kedokteran merupakan gedung yang berfungsi sebagai tempat kuliah, seminar, kantor akademik dan semua aktivitas penunjang akademik harus segera melaksanakan penilaian green building untuk mengetahui peringkat green building yang diperoleh. Dilakukannya penelitian ini untuk mengetahui penilaian dalam setiap detail kategori yang telah ditetapkan oleh GBCI (Green Building Council Indonesia). Metode yang dilakukan dalam penelitian ini yaitu melakukan wawancara pada pihak pengelola gedung, dan melakukan pengukuran suhu, kebisingan, intensitas cahaya, serta kelembaban ruangan. Nilai-nilai yang diperoleh pada setiap kategori akan dilakukan perhitungan menggunakan aplikasi matlab dengan metode Fuzzy Logic. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa peringkat yang diperoleh adalah silver dengan poin 51,9.

Author Biographies

Haribaan Ari Purnawirawan, Universitas Jember

Undergraduate Civil Engineering Study Program
Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering, Universitas Jember
Jl. Kalimantan 37 Jember, East Java, Indonesia
Corresponding Author: arie.purnawirawan@gmail.com

Anik Ratnaningsih, Universitas Jember

Civil Engineering Study Program
Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering, Universitas Jember
Jl. Kalimantan 37 Jember, East Java, Indonesia

Januar Ferry Irawan, Universitas Jember

Minning Engineering Study Program
Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering, Universitas Jember
Jl. Kalimantan 37 Jember, East Java, Indonesia

Published
2022-05-31
How to Cite
PURNAWIRAWAN, Haribaan Ari; RATNANINGSIH, Anik; IRAWAN, Januar Ferry. Assessment Green Building Pada Gedung Kuliah Fakultas Kedokteran Universitas Jember Menggunakan Perangkat Penilaian Greenship Untuk Bangunan Baru Versi 1.2. Jurnal Rekayasa Sipil dan Lingkungan, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 166-175, may 2022. ISSN 2548-9518. Available at: <https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JRSL/article/view/18936>. Date accessed: 28 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.19184/jrsl.v5i2.18936.