Understanding The History Of The National Movement Through The National Resurrection Museum In Building National Character
Abstract
The purpose of this research is to find out to what extent the National Awakening Museum can be an effective learning tool in learning history for visitors in understanding the history of the national movement and the formation of national character. The type of research used is descriptive research using the literature study method. Information can be obtained by using data collection techniques. Information is obtained from various literature using several scientific journals and other internet sources as references. The results of the study show that the National Awakening Museum can be an appropriate means of learning and innovation in studying history by making the National Awakening Museum an effective historical learning tool for visitors in understanding the history of the national movement and the formation of national character.
Keywords: History of the National Movement, National Awakening Museum, History Education, National Character.
References
Asmara, D. (2019). Peran Museum dalam pembelajaran sejarah. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 2(1), 10-20.
Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum. 2010. Nilai-nilai karakter yang dapat tumbuh dari pembelajaran sejarah.
Evitasari, O., Qodariah, L., & Gunawan, R. (2020). Pemanfaatan Fungsi Museum Sebagai Sumber Belajar Sejarah Dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis. Estoria: Journal of Social Science and Humanities, 1(1), 43-56.
Hadi, J. S. R. S. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Materi Sejarah Kebangkitan Nasional Indonesia. Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 12(1), 39-48.
Ibrahim, N. (2018). Pemanfaatan Museum sebagai Sumber Belajar dalam Pembelajaran Sejarah. Visipena, 9(2), 215-235.
Mukhlis, M. (2021). Pendidikan Sejarah Dalam Pendidikan Karakter Bangsa.
Purnama, I. Y. (2019). Pemaknaan Tata Ruang Interior Museum Kebangkitan Nasional Jakarta. JSRW (Jurnal Senirupa Warna), 7(2), 126-145.
Saidillah, A. (2018). Kesulitan peserta didik dalam proses pembelajaran sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 1(2), 214-235.
Sirnayatin, T. A. (2017). Membangun Karakter Bangsa Melalui Pembelajaran Sejarah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3).
Sukardi, S., & Sepriady, J. (2020). Peran Pendidikan Sejarah Dalam Membentuk Karakter Bangsa. Kalpataru: Jurnal Sejarah dan Pembelajaran Sejarah, 6(2), 114-117.
Susrianto, E. (2012). Peranan Pendidikan Sejarah dalam Membangun Karakter Bangsa. LENTERA (Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Budaya, dan Sosial), 1(5), 33-4