History of Gemeente Probolinggo 1918-1942
Abstract
This thesis discusses the history of gemeente Probolinggo in 1918-1942. The problems in this thesis are (1) the reasons why the Dutch East Indies government made Probolinggo a gemeente (2) how was the process of forming gemeente Probolinggo (3) What was the impact of the determination of gemeente on the socio-economic status of Probolinggo. The theory used is public policy theory with a social sociology approach and the method used is the historical method. The factors that made Probolinggo a gemeente by the Dutch East Indies were the strategic location of Probolinggo surrounded by sugar factories, tobacco plantations, coffee and ports. Probolinggo got gemeente status on July 1, 1918 (based on Staatsblad van Nederland Indies 322-1918). The impact of the determination of the Probolinggo gemeente is the development of infrastructure facilities that occur in Probolinggo. the development of infrastructure facilities, among others, such as the development of car and bus transportation. In terms of education also experienced developments, namely initially in Probolinggo there were only two schools then in 1929-1930 in Probolinggo there were 7 schools. From the socio-economic point of view, the majority of the population of Probolinggo are Javanese and Madurese, while the Madurese migrated to Probolinggo due to the opening of plantations by the Dutch East Indies government.
Keywords: Gemeente, Development, Infrastructure, Economy, Probolinggo
References
Staatblad van Nederlandsch No. 219, tahun 1903.
Staatsblad van Nederlandsch No.i322, tahun 1918.
Regeerings Almanak voor Netherland-Indies Grondgebied, Eerste Gedeelte: Bevolking En Inrichting Van Het Bestuur Van Nederlandch Indie, 1898.
Regeerings Almanak voor Netherland-Indies Grondgebied, Eerste Gedeelte: Bevolking En Inrichting Van Het Bestuur Van Nederlandch Indie, 1918.
Buku
Basundoro, P. (2012). Pengantar Sejarah Kota. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
De Graaf, H.J. (1986). Puncak Kekuasaan Mataram: Politik Ekspansi Sultan Agung. Jakarta: Pustaka Grafitifers.
Gottschalk, L.(1987). Mengerti Sejarah, terjemahan iNugroho iNotosusanto. Jakarta: Universitas Indonesia iPress.
Handinoto. (2012). Sejarah Kota Probolinggoi1746-1942, Ditinjau idari iSudut iBentuk dan iStruktur iKotanya. Probolinggo: Museum iProbolinggo, 2012.
Lekkerkerker. (1931). “Probolinggo: Geschiedenis en Overlevering”. De Indische Gids.
Liang, G.T. (1993). Pertumbuhan Pemerintahan Daerah di Negara Republik Indonesia. Yogyakarta: Liberty.
Ricklefs, M.C. (2002). A History of Modern Indonesia since c. 1200. Chicago: Stanford Univ Press.
Wignjosoebroto, S. (2004). Desentralisasi dalam tata pemerintahan kolonial Hindia-Belanda: kebijakan dan upaya sepanjang babak akhir kekuasaan kolonial di Indonesia 1900-1940. Jakarta: Bayumedia.
Skripsi Dan Jurnal
Firmandani, Iqbal Hastri. “Perkembangan Transportasi Darat (Bus) di Probolinggo Tahun 1933-1956”, dalam ie-Journal iPendidikan Sejarah. Vol. 11, No. 3, 2021.
Hestiliani, iTeti. i"Decentralisatie iWet iVan iNederland iIndies i1903", dalam iIstoria:iJurnal iPendidikan idan iSejarah. Vol. 15, No. 2, 2019.
Mayshurah, Tiyo Eka. “Perkembangan Pendidikan Kolonial di Gemeente Probolinggo Tahun 1918-1942”, dalam ie-Journal iPendidikan Sejarah. Vol. 11, No. 2, 2021.
Priyantoko, Yoki Rendra.iAlun-Alun idi Pusat iKota iGemeenteidi Pesisir Utara Jawa pada iAbad iXX iMasehi. Skripsi. Program Studi iArkeologi Fakultas iIlmu Budaya Universitas Indonesia, 2010
Winarni, Retno, dkk, “Cina Di Ujung Timur Jawa: Dari Pemegang Kontrak Sampai Bupati Pada Akhir Abad XVIII Hingga Awal Abad XIX”, dalam Artikel Literasi, Vol. 1, No. 2, 2011.