Praktik Masyarakat dalam Keberlanjutan Pendidikan Anak di Desa Cigondang, Kecamatan Labuan, Kabupaten Pandeglang

Community Practices in Continuing Children's Education in Cigondang Village, Labuan District, Pandeglang Regency

  • Fika Gustiana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Haryono Haryono
  • Rizki Setiawan

Abstract

Parents need capitals to afford their children's education, especially at tertiary institutions, be it economic capital, social capital, cultural capital and symbolic capital. This study draws from the theory of Pierre Bourdieu's practice by focusing on what capital is owned or used by parents to finance their children's tertiary level education. This study uses a qualitative approach using a case study method. Parents who have the capital to contribute to the continuity of education is a practice carried out by parents, namely social practices related to ways that children can fulfill their life needs, so that parents can meet their children's educational needs and control their child's survival. Every parent who supports financially their child's education up to the tertiary level uses one of the capitals proposed by Bourdieu, namely social capital, economic capital, cultural capital and symbolic capital. However the use of each capital is different in portion/ highlight.


Keywords: Pierre Bourdieu, Education Continuity, Cultural Capital, Economic Capital.


 


 

References

Creswell, J. W. (2013). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
George Ritzer & Douglas J, Goodman, Teori Sosiologi: Dari Sosiologi Klasik Sampai Perkembangan Mutakhir Teori Sosial Postmodern (Yogyakarta: kreasi wacana 2009).

Damsar. 2010. Pengantar Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group

Damsar dan Indrayani. 2019. Pengantar Sosiologi Kapital. Jakarta: Prenadamedia Group

Moleong, Lexy J. 2021. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda Karya

Iskandar. 2009. Metodologi Penelitian Kualitatif (Aplikasi untuk Penelitian Pendidikan, Hukum, Ekonomi & Manajemen Sosial, Humaniora, Politik, Agama dan Filsafat). Jakarta: Gaung Persada
Richard Harker, Cheelen Mahar, dan Chris Wilkes. (Habitus X Modal) + Ranah = Praktik. Jalasutra: Yogyakarta.

Sugiyono. 2022. Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta CV: Bandung.

Abdullah, M, Z, Putro S,T, Syapsan. 2017. Pengaruh Kondisi Sosial Ekonomi Terhadap Tingkat Pendidikan Anak Nelayan di Desa Bekawan Kecamatan Mandah Kabupaten Indragiri Hilir. Jurnal Ekonomi. Vol 25 No 3.

Fadli Rijal Muhammad. 2020. Peran Modal Sosial dalam Pendidikan. Equilibrium Jurnal Pendidikan. Vol 8 No 2.

Ginting, Hilarion P.S.H. 2019. Novel Sang Pemimpi Karya Andrea Hirata: Analisis Habitus dan Modal dalam Arena Pendidikan Menurut Perspektif Pierre Bourdieu. Jurnal Ilmiah Kebudayaan SINTESIS. Vol. 13 No. 1

Jatmiko Ruruh, Abdullah Muhammad. 2021. Habitus, Modal, Arena dalam Cerbung Salindri Kenya Kebak Wewadi Karya Pakne Puri Tinjauan Bourdieu. Jurnal Sastra Jawa. Vol 9 No 1.

Karina, Aisha. 2020. Peran Modal Sosial Terhadap Pengembangan One Village One Product (OVOP) Studi Pada Kampung Tahu Desa Tinalan Kecamatan Pesantren Kota Kediri. Universitas Brawijaya.

Listiani Wanda, Putra A,S,H, Simatupang, L,L,G, Piliang, A, Y. 2013. Struktur Modal Pierre Bourdieu Pada Pelaku Kreatif Grafis Fashion bandung. Jurnal Seni Rupa. Vol. 1 No.1

Nugraha Alifian. 2019. Pentingnya Pendidikan Berkelanjutan di Era Revolusi Industri 4.0. Pelita Ilmu. Vol 2 No 1.

Perwita Dyah, Widuri Retno. 2022. Telaah pendidikan: Preferensi Orang Tua Memilih Sekolah Swasta dari pada Sekolah Negeri. Jurnal Equilbrium. Vol. 11 No. 1

Rahmawati Anita, Harianto Sugeng. 2020. Praktik Sosial Masyarakat Desa Tondowulan Dalam Tradisi Mayangi Di Kecamatan Plandaan Kabupaten Jombang. Jurnal Paradigma. Vol 9 No 2

Walidaini, Birul. 2020. Modal Budaya dalam Pemetaan Kualitas Pendidikan. Jurnal Penelitian Humaniora. Vol. 25 No. 1

Widiansyah, Apriyanti. 2017. Peran Ekonomi dalam Pendidikan dan Pendidikan dalam Pembangunan Ekonomi. Jurnal Cakrawala. Vol. XVII No.2

Wuriyani, Prihasti Elly. 2020. Mengenalkan Pemikiran Pierre Bourdieu Untuk Sastra. Jurnal Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya. Vol. 7 No. 1

Zulfiati, Heri Maria. Suyanto. Pamadhi, Hadjar. 2019. Modal Budaya Sebagai Penguat Pembentukan Karakter Berbasis Ajaran KI Hadjar Dewantara di Sekolah Dasar. Jurnal Keluarga. Vol 5 No 1

Arliansyah. 2021. Habitus Orang Tua dalam Logika Praktik Memilih Pendidikan Anak di Sekolah Favorit Palangka Raya. Universitas Muhammadiyah Malang

Fajar, Adhitiansyah. 2020. Praktik Sosial dalam Pemilihan Sekolah. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. Jakarta

Ilham, M. Hamidy, Fazrul. 2021. Keberlanjutan Pendidikan Anak Nelayan Bengkulu (Studi di Kelurahan Malabero, Teluk Segara, Kota Bengkulu). Universitas Muhammadiyah Bengkulu.

Rahayu, Ainun. 2022. Praktik Kapital dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Skripsi. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Serang.

Rohidi, Rahyan. 2019. Persepsi Orang Tua terhadap Keberlanjutan Pendidikan Anak ke Jenjang Perguruan Tinggi pada Siswa MA NW Arrusydiny, Desa Wakan, Kecamatan Jerowaru, Kabupaten Lombok Timur. Skripsi. Universitas Islam Negeri Mataram. Mataram
Published
2023-08-31
How to Cite
GUSTIANA, Fika; HARYONO, Haryono; SETIAWAN, Rizki. Praktik Masyarakat dalam Keberlanjutan Pendidikan Anak di Desa Cigondang, Kecamatan Labuan, Kabupaten Pandeglang. Jurnal ENTITAS SOSIOLOGI, [S.l.], v. 12, n. 2, p. 169-189, aug. 2023. ISSN 2721-3323. Available at: <https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JES/article/view/42878>. Date accessed: 21 feb. 2024. doi: https://doi.org/10.19184/jes.v12i2.42878.