PENGARUH PENGGUNAAN ENDORSER SELEBRITI NASIONAL DAN ENDORSER SELEBRITI GLOBAL DALAM IKLAN PADA SIKAP KONSUMEN

  • Cempaka Paramita FEB UNEJ

Abstract

Abstract: This study examines the differential effect of using national celebrity
endorser versus global celebrity endorser in an advertisement on consumer
attitude. The experimental research design was conducted on a total of 100
participants. Fictitious print advertisements featuring national celebrity and global
celebrity as endorsers for the same product were used as the treatment. One-way
Analysis of Variance (ANOVA) was used for data analysis. The findings of the
study revealed that celebrity endorserment is effective for advertisement as part of
marketing communication, where national celebrity endorser has more positive
effect on consumer’s attitude toward the advertisement than global celebrity
endorser. However, both celebrity endorsers have no significant effect on
consumer attitude toward the brand and purchase intention.
Keywords: celebrity endorser, advertisement, consumer attitude, experimental
design.
Abstract: Penelitian ini menguji perbedaan pengaruh penggunaan selebriti
nasional dan selebriti global dalam iklan pada sikap konsumen. Metode penelitian
yang digunakan adalah eksperimen dengan sampel berjumlah 100 partisipan.
Penelitian ini menggunakan iklan cetak fiktif yang menampilkan selebriti nasional
dan selebriti global sebagai sampel untuk produk yang sama sebagai treatment
pada eksperimen. Data dianalisis menggunakan ANOVA. Hasil penelitian
menunjukkan bahwa endorsement menggunakan selebriti dalam iklan merupakan
metode komunikasi pemasaran yang efektif, yang mana penggunaan selebriti
nasional lebih efektif daripada penggunaan selebriti global dalam mempengaruhi
sikap konsumen. Namun, penggunaan selebriti global dan nasional sebagai
endorser dalam iklan tidak berpengaruh signifikan pada sikap konsumen terhadap
merek dan niat untuk membeli.
Kata Kunci: endorser selebriti, iklan, sikap konsumen, desain eksperimen

Published
2018-09-17
How to Cite
PARAMITA, Cempaka. PENGARUH PENGGUNAAN ENDORSER SELEBRITI NASIONAL DAN ENDORSER SELEBRITI GLOBAL DALAM IKLAN PADA SIKAP KONSUMEN. BISMA: Jurnal Bisnis dan Manajemen, [S.l.], v. 12, n. 3, p. 284-299, sep. 2018. ISSN 2623-0879. Available at: <https://jurnal.unej.ac.id/index.php/BISMA/article/view/8999>. Date accessed: 19 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.19184/bisma.v12i3.8999.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.