STRATEGI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DALAM MEMENUHI KEBUTUHAN BELAJAR PESERTA DIDIK

  • Feny Rahma Maulidia Universitas Muhammadiyah Jember
  • Aulya Nanda Prafitasari Universitas Muhammadiyah Jember

Abstract

Differentiated Learning Strategies (SPB) have become a popular approach in meeting the learning needs of diverse students. The purpose of this study was to conduct a literature review on SPB and how this strategy can be effective in meeting students' learning needs. The literature review method is used to collect and analyze articles, books, and other sources relevant to this topic. This study shows that SPB is an approach that involves the use of different strategies and approaches to meet the learning needs of individual students. Several strategies that are often used in SPB include reverse teaching, flexible grouping, different assignments, and the use of different resources. Research also shows that SPB can increase student motivation, engagement, and learning outcomes.


Keywords: differentiated learning strategy, learning needs, literature review, education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bendriyanti, R. P., Dewi, C., & Nurhasanah, I. (2021). Manajemen Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Siswa Kelas IX SMPIT Khairunnas. Jp (Jurnal Pendidikan): Teori Dan Praktik, 6(2), 70-74.
Farid, I., Yulianti, R., Hasan, A., & Hilaiyah, T. (2022). Strategi Pembelajaran Diferensiasi Dalam Memenuhi Kebutuhan Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 11177-11182.
Febrianti, V. P. (2023). Analisis Kesulitan Guru Biologi SMAN 2 Pandeglang Dalam Mengimplementasikan Pembelajaran Terdiferensiasi. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 6(1), 17-24.
Fitra, D. K. 2022. Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Filsafat Indonesia. 5(3):
250-258.
Fitriani, D., Rahman, F. R., Fauzi, A. D., Salamah, A. U., & Saefullah, A. (2023). Implementasi Pembelajaran Diferensiasi Berdasarkan Aspek Kesiapan Belajar Murid di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Genta Mulia, 13(2).
Hadi, W., Wuriyani, E. P., Yuhdi, A., & Agustina, R. (2022). Desain Pembelajaran Diferensiasi Bermuatan Problem Based Learning (Pbl) Mendukung Critical Thinking Skill Siswa Pada Era Kenormalan Baru Pascapandemi COVID-19. Basastra, 11(1), 56-68.
Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175-182.
Herwina, Wiwin (2021). Optimalisasi Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan -Journal.Unj.Ac.Id Http://Doi.Org/10.21009/PIP.352.1
Kriswanto, M., & Fauzi, N. B. (2023). Inovasi Diferensiasi Produk Dengan Metode Alih Wahana Pada Materi Teks Laporan Hasil Observasi. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(1), 43-52.
Marlina. (2020). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Inklusif. Padang: Cv. Afifa Utama
Mehan, R. Y., Sumerjana, K., & Suweca, I. W. (2023). Pendekatan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Materi Teknik Vokal Chest Voice di Amabile Music Studio. Melodious: Journal Of Music, 1(2), 74-84.
Ningrum, M., & Andriani, R. (2023). Kurikulum Merdeka Belajar Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi Di Madrasah Ibtidaiyah. El Bidayah: Journal Of Islamic Elementary Education, 5(1), 85-100.
Prasetyo, R., & Suciptaningsih, O. A. (2022). Penerapan Teori Belajar Humanistik pada Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Global Education, 3(2), 233-237.
Qoriah, S., Tamyis, T., & Hasan, M. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Terhadap Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Fikih di Madrasah Aliyah Hidayatul Mubtadiin Jati Agung Lampung Selatan. Journal On Education, 5(4), 11454-11461.
Rahmat, M. P. I. (2022). Inovasi Pembelajaran PAI Reorientasi Teori Aplikatif Implementatif (Vol. 1). CV. Literasi Nusantara Abadi.
Santika, I. D., & Khoiriyah, B. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Dan Relevansi Visi Pedagogis Ki Hajar Dewantara Dalam Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 4827-4832
Suardi, M. (2018). Belajar & Pembelajaran. Deepublish.
Suwartiningsih, S. (2021). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Pokok Bahasan Tanah dan Keberlangsungan Kehidupan di Kelas IXb Semester Genap SMPN 4 Monta Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 80-94.
Werdiningsih, D. (2022). Pembelajaran Kolaboratif dan Kooperatif sebagai Pembelajaran Konstruktivisme dan Pembelajaran Aktif. Pembelajaran Aktif dengan Case Method, 71.
Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., Hilmiyah, L., Kusumawardani, F., dan Sari, I. P. 2022. Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal jendela pendidikan. 2(4): 529-535.
Published
2023-06-14
How to Cite
MAULIDIA, Feny Rahma; PRAFITASARI, Aulya Nanda. STRATEGI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DALAM MEMENUHI KEBUTUHAN BELAJAR PESERTA DIDIK. ScienceEdu, [S.l.], p. 55-63, june 2023. ISSN 2685-2071. Available at: <https://jurnal.unej.ac.id/index.php/Scedu/article/view/40019>. Date accessed: 21 july 2024. doi: https://doi.org/10.19184/se.v6i1.40019.
Section
Articles