STUDI LITERATUR: IMPLEMENTASI GURU SEBAGAI FASILITATOR DALAM PROSES PEMBELAJARAN BIOLOGI ABAD-21 DI SEKOLAH MENENGAH ATAS
Abstract
The development of the times expects a paradigm shift in the teacher's teaching pattern, which was originally a source of information for students and always dominated activities in the classroom, changing towards a paradigm that positions the teacher as a facilitator in the learning process and there is always interaction between teachers and students and students and students in class. The approach in this study uses a type of research in the form of a literature study or literature study. This research method is a qualitative research by collecting references consisting of several previous studies compiled to draw conclusions. Most of our educators position themselves as facilitators in the learning process carried out. This requires the development and improvement of the concept of providing facilities to students such as the differentiated learning approach.
Downloads
References
Darmadi. 2021. Membangun Paradigma Baru Kinerja Guru. Yogyakarta: Guepedia.
Hendriana. 2023. Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah dalam Pembelajaran Biologi Materi Bioteknologi dengan Model PBL Pada Siswa Kelas XII MIPA 1 di SMAN 3 Mataram Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Diri. 3(2): 333-342.
Hermawan, I. 2019. Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan Mixed Methode. Kuningan: Hidayatul Quran Kuningan.
Jasriyanto, J. 2023. Implementasi Model Pembelajaran Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Kelas XI-MIA 3 di SMA Negeri Situbondo Tahun Pelajaran 2015/2016. Journal Education and Counseling. 3(1): 36-54.
Kurnianingsih, H. 2022. Pemanfaatan Media Komik Sains dalam Meningkatkan Minat Belajar Biologi Siswa SMK. Prosiding: Dewantara Seminar Nasional Pendidikan. 2(1): 1-14.
Nurwahidah. 2023. Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar, Keterampilan Berpikir Kritis, dan Pemahaman Konsep Biologi Siswa melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat Bidang Ilmu Pendidikan. 4(1): 11-21.
Prandifa, R. Y., F. Asih, dan H. Alberida. 2023. Pengaruh Model Pembelajaran Problem-Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pelajaran Biologi SMA. Jurnal Pendidikan Tambusai. 7(1): 407-417.
Raihan, S., Y. Nuraeni, A. Suhendar, R. Megavitry, S. E. E. Girsang, Herman, H. Isnaini, D. E. Silalahi, M. R. Asrory, M. Safii, Irmayanti, R. Purba, Junedi, dan Yusnidar. 2022. Ilmu Pendidikan. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.
Ramadhani, R., E. Syahputra, dan E. Simamora. 2023. Model Ethno-Flipped Classroom: olusi Pembelajaran Fleksibel dan Bermakna. Bandung: Indonesian Emas Group.
Rini, A. P., N. F. Firmansyah, N. Widiastuti, Y. I. Christyowati, dan A. N. Fatirul. 2023. Pendekatan Terintegrasi dalam Pengembangan Kurikulum Abad-21. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH). 2(2): 171-182.
Saleh, R., dan Filawati. 2023. Profil Pembelajaran Biologi di SMA Kabupaten Jeneponto. Jurnal Indragiri. 3(2): 5-9.
Sanjaya, W., dan Budmanjaya, A. 2017. Paradigma Baru Mengajar. Jakarta: Kencana.
Ulfa, A. Y., S. Azis, F. Akbar, H. Mutiah, Halijah, dan M. R. M. Tarigan. 2023. Strategi Belajar Biologi. Bandung: Media Sains Indonesia.