THE EFFECT OF A HEAVY LOAD ON RUTTING DEPTH AND FINE CRACKING ON ASPHALT PAVEMENT WITH THE HDM III METHOD

  • Syamsul Arifin Universitas Tadulako
  • Sukiman Nurdin Universitas Tadulako
  • Putu Widyastuti Universitas Tadulako

Abstract

The goal of this research is to forecast how long it will take for the road to develop fine crack damage, as well as the rutting depth when fine cracks appear on the asphalt road surface. The research was conducted on the Pantoloan road using the HDM III technique, with changes in the construction plan's age of 5, 10, 15, and 20 years, as well as traffic growth assumptions of 2.5%, 5%, 7.5%, and 10%. The shortest time before the road reaches a fine crack (TYN) is 2.5 % traffic increase, the design life is 5 years, and the TYN value is 4.157 years, according to calculations and analyses. The design life is 20 years with a TYN value of 6.774 years, whereas the longest period before the road hits fine cracks (TYN) is at 10% traffic increase. The deepest groove on the road surface is 3,588 mm, with a design life of 5 years at a traffic growth rate of 2.5%. The lowest channel has a depth of 3,076 mm, a 10% traffic increase rate, and a 20-year design life.


ABSTRAK


Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memperkirakan berapa lama waktu yang dibutuhkan jalan untuk mengalami kerusakan retak halus, serta kedalaman alur ketika muncul retakan halus pada permukaan jalan aspal. Penelitian dilakukan pada jalan Pantoloan dengan teknik HDM III, dengan perubahan umur rencana pembangunan 5, 10, 15, dan 20 tahun, serta asumsi pertumbuhan lalu lintas sebesar 2,5%, 5%, 7,5%, dan 10 tahun. %. Waktu terpendek sebelum jalan mencapai retak halus (TYN) adalah kenaikan lalu lintas sebesar 2,5 %, umur rencana 5 tahun, dan nilai TYN 4,157 tahun, berdasarkan perhitungan dan analisis. Umur rencana adalah 20 tahun dengan nilai TYN sebesar 6,774 tahun, sedangkan periode terlama sebelum jalan mengalami retakan halus (TYN) adalah pada kenaikan lalu lintas sebesar 10%. Alur terdalam pada permukaan jalan adalah 3.588 mm, dengan umur rencana 5 tahun dengan laju pertumbuhan lalu lintas sebesar 2,5%. Saluran terendah memiliki kedalaman 3.076 mm, tingkat peningkatan lalu lintas 10%, dan umur desain 20 tahun.

Author Biographies

Syamsul Arifin, Universitas Tadulako

Prodi Magister Teknik Sipil
Universitas Tadulako,
Sulteng

Sukiman Nurdin, Universitas Tadulako

Prodi Magister Teknik Sipil
Universitas Tadulako,
Sulteng

Putu Widyastuti, Universitas Tadulako

Prodi Magister Teknik Sipil
Universitas Tadulako,
Sulteng

Published
2023-07-31
How to Cite
ARIFIN, Syamsul; NURDIN, Sukiman; WIDYASTUTI, Putu. THE EFFECT OF A HEAVY LOAD ON RUTTING DEPTH AND FINE CRACKING ON ASPHALT PAVEMENT WITH THE HDM III METHOD. Prosiding Forum Studi Transportasi Antar Perguruan Tinggi, [S.l.], v. 10, n. 1, p. 88-105, july 2023. ISSN 2356-0509. Available at: <https://jurnal.unej.ac.id/index.php/PFSTPT/article/view/44740>. Date accessed: 20 may 2024.