CONSTRUING IDEATIONAL MEANING IN ELECTRONICS DEVICESADVERTISEMENTS IN JAWA POS: A SYSTEMIC FUNCTIONAL LINGUISTICMULTIMODAL DISCOURSE ANALYSIS
Abstract
This research deals with multimodal discourse analysis. The data were collected from printed advertisements ofJawa Pos newspaper. Generic Structure Potential of printed advertisement (GSP) proposed by Cheong (2004)and Halliday's (1994) transitivity were applied. Cheong's framework is applied to reveal the elements of visualand linguistic elements, meanwhile Halliday's transitivity is used to know the processes. Thereby, this researchdiscovers the relationship between image and text in one context. The result shows that visual elements in theprinted advertisements are Lead, Emblem, and Display. Lead consists of Locus of Attention (LoA) andComplements to the Locus of Attention (Comp. LoA). Meanwhile, the linguistic elements are Announcement,Emblem, Enhancer, Tag, and Call-and-Visit Information. Finally, it is found that there is interconnectednessbetween the visual and linguistic elements in the printed advertisement. It causes high ContextualizationPropensity (CP), narrow Interpretative Space (IS), and also small Semantic Effervescence (SE).
Keywords: Generic Structure Potential (GSP), Ideational Meaning, Multimodal Discourse, PrintedAdvertisement
Penulis yang mengusulkan naskahnya untuk dapat diproses penerbitannya pada Pustaka Budaya dianggap telah menyetujui beberapa hal sebagai berikut:
1. Penulis tidak dapat menarik naskah yang telah usulkan untuk diproses hingga mendapat jawaban dari Ketua Dewan Penyunting atas status naskah artikel ilmiahnya (diterima atau ditolak untuk diterbitkan).
2. Penerbit tidak bertanggung jawab terhadap kasus plagiasi atas artikel yang terbit pada Pustaka Budaya.
3. Penerbit tidak bertanggung jawab atas data dan isi dari artikel yang diterbitkan pada Pustaka Budaya, dan sepenuhnya merupakan tanggung jawab penulis.
4. Penulis yang artikelnya diterbitkan pada Publika Budaya menyetujui lisensi berikut:
Publika Budaya by University of Jember is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.