Optimasi Waste Besi Pada Pier Median Jalan Tol Jakarta – Cikampek 2 Elevated Dengan Program Linear

Optimization of Waste Iron Median Pier Road Jakarta – Cikampek Toll 2 Elevated Using Linear Programming

  • Widia Ade Novita Politeknik Negeri Banyuwangi
  • Yuni Ulfiiyati Politeknik Negeri Banyuwangi
  • Siska Aprilia Hardiyanti Politeknik Negeri Banyuwangi

Abstract

The implementation of a construction project often results in residual construction materials. Factors that cause residual or waste iron material is cutting that is not optimal. During the cutting process, it can be triggered by an error factor in the preparation of the bar bending schedule or bestat . Therefore, to reduce a large amount of waste, an effort is made to calculate or re-plan the iron demand using the linear. In this method, we can solve an optimization problem of the combination of cutting length of reinforcing steel, by determining the objective function and the constraints. So that in this research, an optimization waste of iron pier of the Jakarta – Cikampek 2 Elevated program linear. The results obtained are that with the linear and the help of the excel solver add-in, it can optimize waste of reinforcing iron-on pier toll road elevated. The total amount of savings on waste is 21.65% and the total savings on the number of iron rods is 23.46%. However, there are no savings in D25 iron, because the results from the waste and the need for iron solver are the same as those in the field.


ABSTRAK


Pada pelaksanaan sebuah proyek konstruksi, seringkali menimbulkan sisa material konstruksi. Faktor yang menyebabkan terjadinya sisa atau limbah material besi adalah pemotongan yang tidak optimal. Selama proses pemotongan tersebut, dapat dipicu oleh faktor kesalahan pada penyusunan bar bending schedule atau bestat besi. Oleh karena itu, untuk mengurangi jumlah waste besi tulangan yang besar, dilakukan usaha perhitungan atau merencanakan kembali kebutuhan besi dengan menggunakan metode program linear. Pada metode ini, dapat memecahkan suatu masalah optimasi dari kombinasi panjang pemotongan besi tulangan, dengan menentukan fungsi tujuan dan batasan yang ada. Sehingga dalam penelitian ini, dilakukan Optimasi Waste Besi Pada Pier Median Jalan Tol Jakarta – Cikampek 2 Elevated Dengan Program Linear. Hasil yang didapat adalah bahwa dengan metode program linear dan bantuan excel solver add – in, dapat mengoptimasi waste besi tulangan pada pier 383 median jalan tol Jakarta – Cikampek 2 elevated. Total besar penghematan pada waste besi adalah 21,65 % dan total penghematan pada jumlah batang besi sebesar 23,46 %. Tetapi pada besi D25 tidak terjadi penghematan, karena hasil dari sisa dan kebutuhan besi solver sama dengan yang ada pada lapangan.

Author Biographies

Widia Ade Novita, Politeknik Negeri Banyuwangi

Diploma III Civil Engineering Study Program
Civil Engineering Department
Politeknik Negeri Banyuwangi
Jalan Raya Jember KM13, Kawang, Labanasem
Kec. Kabat, Kabupaten Banyuwangi
Jawa Timur

Yuni Ulfiiyati, Politeknik Negeri Banyuwangi

Civil Engineering Department
Politeknik Negeri Banyuwangi
Jalan Raya Jember KM13, Kawang, Labanasem
Kec. Kabat, Kabupaten Banyuwangi
Jawa Timur

Siska Aprilia Hardiyanti, Politeknik Negeri Banyuwangi

Civil Engineering Department
Politeknik Negeri Banyuwangi
Jalan Raya Jember KM13, Kawang, Labanasem
Kec. Kabat, Kabupaten Banyuwangi
Jawa Timur

Corresponding Author: siska.math3@gmail.com

Published
2022-02-08
How to Cite
NOVITA, Widia Ade; ULFIIYATI, Yuni; HARDIYANTI, Siska Aprilia. Optimasi Waste Besi Pada Pier Median Jalan Tol Jakarta – Cikampek 2 Elevated Dengan Program Linear. Jurnal Rekayasa Sipil dan Lingkungan, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 58-66, feb. 2022. ISSN 2548-9518. Available at: <https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JRSL/article/view/13704>. Date accessed: 02 may 2024. doi: https://doi.org/10.19184/jrsl.v5i1.13704.